zaterdag 12 januari 2008

Adam’s helpful tips to become a more productive home-office worker

Misschien lijkt de home-office van ME je wel de hemel op aarde, iets om jaloers op te zijn. Onmiskenbaar heeft thuiswerken zijn voordelen, waarvan de belangrijkste ongetwijfeld het feit is dat ik hic et nunc in Ottawa ben. Toch is het geen evidente stap. Deze nuttige tips hebben ME goed geholpen bij de omschakeling van “eilandbewoner” naar “thuiswerker”. En laat het anders professionele nieuwjaarswensen zijn.

#1 Keep your desk clutter-free --- Hou je bureau kraaknet
Gelukkig laat de aard van mijn werk en de vele database-systemen toe om echt papiervrij te werken. Tot mijn verbazing lukt dat zelfs beter dan gedacht, hoewel je bij complexe taken als een maatbeoordeling natuurlijk veel documenten hebt openstaan. Dit betekent dat het belang van orde en netheid op computer nog belangrijker wordt. Die virtuele kuisheid slaat op je mails, je projectstructuur en zelfs de naamgeving van je bestand, wil je alles snel terugvinden. Wegens de traagheid van de servers in het moederbedrijf, moet je echter via een lokale kopie werken en dus alles knippen en plakken om je informatie correct te houden.

#2 Don’t loose sight of your goals --- Hou je doel in het vizier
Niet meer onder de vleugels van het moederbedrijf, is je eerste gedacht misschien te profiteren van die ongekende en ongebreidelde vrijheid. Na die gedachte van 1 seconde besef je dat men je doen en laten meer dan vroeger gade slaat omdat je niet meer in de massa verdwijnt. Je werkt dus meer taakgericht, meer termijngericht, meer… Er is maar één ding dat telt: is het gedaan? Cruciaal is weten wat en wanneer je iets moet doen, en dat alles duidelijk maken, moet ervoor zorgen dat je werklast gekend is en de werklust blijft.

#3 Minimize distractions --- Laat je niet afleiden
Een keerzijde van de medaille van thuiswerken is zeker dat je geen collega’s hebt. Door het tijdsverschil slaapt je collega trouwens terwijl je werkt of toch gedurende een deel van je werkdag. Mijn werkplek zelf is gelukkig een oase van rust die toelaat heel geconcentreerd te werken. Verder laat ik in het midden of het onwetend zijn van alle geruchten, van de kleine of grote persoonlijke belevenissen van collega’s etc. een zegen of een vloek is, maar ik moet zeggen dat ik dat menselijk contact in klank of beeld heel erg apprecieer zonder te zeggen dat ik het nu mis.

#4 Take breaks for exercise --- Oefen in het rusten
De weg van “home” naar “office” is tezelfdertijd kort en lang. Zoals al aangehaald zijn ze slechts met een dun streepje gekoppeld én gescheiden. Een goed evenwicht vinden is niet evident omdat het dezelfde ruimte betreft. Opdat die ruimte geen leef-en werkcel van een kluizenaar zou worden, zoek ik regelmatig de buitenwereld op. De lichamelijke conditie en de huishoudelijke taken zijn andere pijnpunten.

#5 Don’t forget to praise yourself --- Vergeet niet jezelf te prijzen
Uit het oog ziet niemand hoeveel moeite iets kost of hoe gemakkelijk het probleem opgelost werd, behalve jijzelf dan. Je bent je eigen baas, dus waarom zou je jezelf niet af en toe eens een schouderklopje geven? Anderzijds is wat 360°-feedback goed om met je de voeten op de grond te blijven. Hoewel je dagelijks met je collega’s via internet communiceert, kan niemand uit het oog verliezen dat je hier op een éénmansbewoond eiland zit met je eigen kennis als overlevingspakket. Misschien tijd om nog eens een patent te schrijven?

#6 Change your mood by changing your scenery --- Verander je humeur met je uitzicht
Mijn venster op de wereld is het raam bij mijn bureau. De zon komt op over de huizen, de straat begint te leven, de bomen krijgen vorm, het weer is veranderlijk, de wind drijft de wolken in de lucht, de zwarte eekhoorns verzamelen op de grond, vuilnis wordt gerecycleerd of opgehaald, er is post of er is geen post, vandaag geen telefoons meer, weetjes van BOBFM (Stream .. using Windows Media Player), groepen schoolkinderen stappen naar huis, het schemert en de duister valt, daar is ze weer….

3 opmerkingen:

Christine/Sofie zei

Employee of the month???? Hebt gij al personeel in dienst? Heel goed bezig ¡ Groetie, Herdtje

Anoniem zei

Een hele dag " thuis " zie ik als huismoeder niet zo zitten...
Hopelijk wordt het bij jullie ook al wat langer klaar en kun je 's avonds genieten van het buitenleven en je nieuwe sport?

Anoniem zei

Vorig anoniem bericht kwam wel degelijk van Greta!