woensdag 23 januari 2008

The role of working memory in driving

De titel doet waarschijnlijk vele wenkbrauwen fronsen. Toch ligt de verklaring voor de hand als je bekend bent met het onderzoek van de founder. Ik zal me wel beperken tot het basisgedeelte van het experiment en je dus niet lastig vallen met de cognitieve psychologische implicaties want dat overstijgt mijn kennis. De founder had voor ME op 16 januari immers een ritje met de driving-simulator kunnen regelen!
Het doel van het onderzoek is na te gaan of bij voorbeeld navigatiesystemen onze rijvaardigheid verminderen of niet. De besluiten zouden een grote invloed kunnen hebben op het ontwerp of de ontwikkeling van deze systemen die net onze veiligheid zouden moeten verhogen. Wat moest ik doen? Enkele simpele taken die bepaalde hersengedeeltes aanspreken uitvoeren, apart en al rijdend. De ene taak was het vergelijken van de hoek van de wijzerstand met een referentie-tijd. De andere taak was het herkennen van een referentie-klank in een gesproken woord. Inderdaad, heel simpel... Het rijden was ook eenvoudig, altijd rechtdoor en met een "automatic". Gewoon verstand op nul en rijden, zou je dan denken, maar dat was het niet, maar wel eerst optrekken en dan een constante snelheid van 5okm/u houden zonder van je baanvak af te wijken! En ondertussen je moet letten op de positie van de andere wagens want die moet je straks op een blad noteren, en ondertussen nog even die secondaire taken uitvoeren...
Hoe dan ook de twee uur durende marteling was heel leuk. En ik heb weer wat rijervaring opgedaan, voor ik opnieuw de Belgische of Canadese wegen onveilig zal maken.
PS: ze hebben hier ook een flight-simulator

2 opmerkingen:

Anoniem zei

hey,
heb je jouw rijbewijs gehaald? :o))
Moet je niet een internationale rijbewijs hebben!?

luc zei

En heb je een eindresultaat van je test en rijvaardigheid?