vrijdag 29 februari 2008

A unique experience !

Vandaag, 29 februari, is een unieke dag. Een schrikkeljaar komt maar eens in de vier jaar voor. Een extra-dag (in Canada) is leuk maar niet zo uniek als de volledige maansverduistering van 20 februari. In tegenstelling tot België moesten we niet in het holst van de nacht opstaan én was de nachtelijke hemel ook wolkeloos zodat we het natuurfenomeen konden waarnemen. Voor wie geen astronomische kennis heeft, verduidelijken de plaatjes wat er gebeurt: de maan komt volledig in de aardschaduw te liggen maar door de refractie van het zonlicht in de aardatmosfeer wordt de maan rood en niet volledig zwart.

De volledige maansverduistering (om 21:45) -links- is te vergelijken met de prachtige maansopgang (sic!) -rechts- die we in Australië gezien hebben toen we van Fraser Island kwamen (Mei 2007). Eveneens een fantastische ervaring.

In België is de volgende volledige maansverduistering pas op 28 september 2015. Nog even wachten dus. En toch is ook dat niet zo uniek als elke dag in Canada. Elke dag hier is uniek want elke dag maken we slechts éénmaal mee in Canada omdat we er quasi exact één jaar verblijven. Of toch quasi elke dag, want voor het eerst in mijn leven ga ik op reis naar België, naar mijn eigen land! Of toch voorlopig nog een land. Dit is een ongekend gevoel. Hoewel een druk programma met familie en vrienden voorzien is, zijn we toch geen toerist in eigen land, we zullen werken i.p.v. rondreizen. Op dat punt is er dus niet veel verschil met Ottawa.
De reis naar België is opnieuw verzorgd door Travelimbo NV. We vertrekken vanuit Canada op mijn verjaardag om die op het vliegtuig te vieren. Het wordt dus mijn kortste verjaardag ooit waarbij ik dus sneller ouder word…
Noteer dus in je agenda dat je ME de eerste 2 weken van april in België kan zien. Die eerste aprildagen zullen dan ook ontbreken in Canada, net alsof ze nooit bestaan hebben zoals die enkele oktoberdagen bij de overgang naar de Gregoriaanse kalender.
Waarom leven we niet zoals de First Nations volgens de maanstanden? Omdat er toch schrikkeldagen nodig zouden blijven om gelijke tred met de seizoenen te houden… Klik hier om te weten wat er vandaag of een andere dag door de eeuwen heen in Canada gebeurde.

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Ik heb genoten van de ronduit prachtige foto's van de maan ! Geniet jij verder van de inderdaad allemaal unieke dagen in Canada!

Anoniem zei

Sorry.
Greta said....