zaterdag 20 oktober 2007

To be or not to be an office

Waar kan je me bereiken?

Deze vraag is nog onbeantwoord gebleven. In het begin was dit ook niet zo duidelijk. Pas met de installatie van internet thuis werd de vestigingsplaats dan ook vast bepaald. Daarvoor kon ik gelukkig al aan de slag dankzij enkele dienstreizen naar de universiteit.
Hoewel we hier zullen spreken over de hoofdzetel van ME, lijkt het in geen enkel opzicht op het reusachtig complex waar mijn eega werkt. Deze beelden geven een beperkt idee van de Carleton University: ze tonen enkel de campus en haar werkplek, de Virtual Simulation Building, een hypermodern gebouw met o.a. een simulator van een autocockpit voor onderzoek.


Welke afdelingen heeft het bedrijf?

De hoofdzetel van ME is nu gevestigd op de eerste verdieping van een huis van de jaren 50 (zie vorige post). Dat huis is gelegen in een residentiĆ«le wijk aan de rand van de stad met straten in dambordpatroon en met allemaal zulke typische huizen. Onder ons appartement wonen de huiseigenaars, “the landlords”, en boven ons in de penthouse enkele echte Canadezen, dwz d’er is een hoek af.

Hier zie je onze straat met helemaal links ons huis. Het witte balkon behoort bij ons appartement.

Hier zie je me aan het werk aan mijn bureau.

Er is een volledig ingerichte meetkamer met o.a. schuifmaat, loep, pincet.

De refter valt op door zijn functionele inrichting.

De sanitaire voorzieningen spreken voor zichzelf.

Hoe hou je (t)huis en werk gescheiden?

Als je thuis werkt, werk je in een compleet andere situatie dan op kantoor. Dit feit dat ik in een het buitenland werk versterkt dit nog. De gevolgen zijn voelbaar zowel voor jezelf als voor je collega’s.
Naast de scheiding in de ruimte zoals de foto’s toonden, is er ook scheiding in de tijd nodig. Dit vraagt zowel discipline als flexibiliteit. Met de business hours moet dus rekening gehouden worden.
Psychologische begeleiding bij deze nieuwe uitdaging is daarom niet onverstandig. Elke dag is er dus een nuttige Tip of the Day. Je vindt er nu al Adam-at-home, de dagelijkse lotgevallen van een collega home-worker. In de toekomst wordt deze sectie misschien nog verder uitgebreid.

1 opmerking:

jeannine zei

TO BE OR NO TO BE AN REFUGE
In Canada moet je werk en leven -hoewel in tijd verbonden - effectief scheiden gelet op de werktijden op de verschillende lengtegraden. Maar in Vlaanderen kan je (pensioen)rust en leven bezwaarlijk scheiden want er zijn geen verschillende werktijden. Rest alleen de in tijd verschillende erxursieprogramma's. Misschien waait het wel over.